اهدای تابلوی عاشورايی حضرت عباس(ع) اثر محمود فرشچيان به آستان قدس رضوی


"یزد فردا" محمد دریابان: در آستانه فرارسيدن ماه محرم و ايام عاشورای حسينی، استاد محمود فرشچيان از اهدای تابلوی عاشورايی حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) به آستان قدس رضوی خبر داد.
 محمود فرشچيان، استاد نگارگری ايران‌زمين گفت: تمام تلاش خود را برای اتمام اين تابلوی با ارزش تا عاشورای حسينی به كار خواهم بست، سپس اين اثر به آستان قدس رضوی اهدا می‌شود. وی اظهار كرد: اين تابلو در ابعاد 100 در 70 نگارگری شده است و صحنه بازگشت حضرت عباس(ع) زمانی كه بدون مشك آب باز می‌گردند را روايت می‌كند.



محمود فرشچيان گفت: می‌خواستم در اين تابلو دست‌های حضرت را نشان ندهم.وی توضيحات اضافی درباره اين تابلو جاودانه را به هنگام رونمايی آن موكول كرد.
همچنين «نادر دريابان» پژوهشگر دفاع مقدس از اتمام مجموعه رسانه‌ای دو دهه اخير استاد محمود فرشچيان خبر داد و گفت: اين مجموعه پنج جلدی 20 سال اخبار فعاليت‌های هنری اين استاد هنر ايران اسلامی را روايت می‌كند كه از داخل و خارج از ايران جمع‌آوری شده است. وی گفت: تاكنون رسانه‌های 47 كشور جهان از استاد فرشچيان گزارش‌های مبسوطی در 20 سال گذشته را انتشار داده‌اند. اخيرا نيز سايت جهانی تمبر در لندن تمبرهای پرتره استاد فرشچيان و تعدادی از آثار هنری وی را كه در ايران از آن‌ها تمبر چاپ شده را منتشر كرده است.
يادآور می‌شود، فرشچيان پيش از اين نيز تابلوهای عصر عاشورا و حضرت علی‌اصغر(ع) را از واقعه نينوا نگارگری كرده بود. در سريال مختارنامه صحنه عزاداری بانوان حرم حسينی هنگام بازگشت اسب بدون سوار امام مشابه تابلوی عصر عاشورا به تصوير كشيده شد تا اين سريال با استفاده از هنرهای اصيل ايرانی روايت زيباتری از حماسه كربلا را روايت كند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا